Розмовляйте з дитиною правильно

Мова не передається у спадок, дитина переймає мовлення від оточуючих. Тому так важливо, щоб дорослі в розмові з малюком стежили за своєю вимовою, говорили з ними не поспішаючи,чітко вимовляли всі звуки і слова спокійним привітним тоном. Обов’язково враховувати, що деякі слова малюк чує вперше, і як він їх сприймає, так і буде вимовляти.
Неохайне, квапливе мовлення дорослих негативно позначиться на мовленні дитини,вона буде неуважно ставитися до своїх висловлювань, не дюати про те, як її мова сприймається іншими. Якщо вдома говорять голосно, квапливо, роздратованим тоном, то і мова дитини буде такою ж. Нерідко причиною неправильної вимови звуків є наслідування дитиною дефектної мови дорослих, товаришів. Не можна «підробляти» під дитячу мову, вимовляти слова спотворено, вживати замість загальноприйнятих слів усічені слова: наприклад, «Де Бібіка?». Це нічого, крім шкоди не дасть – буде лише гальмувати засвоєння звуків, затримувати оволодіння словником. Не можна часто вживати слова із зменшувальними суфіксами, недоступних слів для розуміння, складних слів в складовому відношенні.
Якщо дитина неправильно вимовляє будь-які звуки, слова, не слід передражнювати її. Не можна вимагати правильної вимови звуків, коли процес формування звуку ще не закінчений.
Не можна лаяти малюка за погану мову, а краще дати правильний зразок для вимови.

Взаємозв’язок логопеда та сім’ї

Іноді діти, які нормально розвинуті розумово і психічно, відчувають труднощі в оволодінні мовою. Найчастіше це буває в ослаблених постійними хворобами малюків. Такі діти, як правило, потребують додаткової роботи над звуковимовою, загальним мовним розвитком. Своєчасне формування правильної вимови має важливе значення для загальної культури мовлення і для нормального мовленнєвого спілкування, для успішного оволодіння грамотою, а при вступі до школи - для засвоєння шкільної програми.
Виправити мовлення в дитини можна тільки об'єднаними зусиллями.
Не сподівайтеся і не покладайтеся лише на логопеда і тим більше на свою дитину - без Вашої допомоги виправити мову у дитини не можливо.
Встановіть вдома правильний режим дня для дитини, щоб вона встигала погуляти і приготувати логопедичні завдання.
Регулярно відвідуйте консультації логопеда, тому що, не знаючи суті роботи, Ви не зможете виконувати домашні завдання.
У вихідні дні займайтеся з дитиною за завданням логопеда.
Не доручайте цю роботу родичам, так як вони не зможуть замінити Вас в такій важкій справі.
Пам'ятайте, що постійні вправи допоможуть засвоїти правильне, ритмічне мовлення і розвинути мовленнєву мускулатуру.
Виправити мовлення можна незалежно від ступеня його порушення, але за умови виконання логопедичних правил і систематичних занять.
Оволодіння дитиною правильним мовленням успішно йде тоді, коли займаються не тільки в дошкільному закладі, але і в сім'ї:
· Батьки повинні відвідувати консультації логопеда, на яких він розповідає про попередження і виправлення недоліків розвитку мови у дітей;
· Переглядати стенди для батьків, де даються рекомендації послідовної роботи з дитиною над звуковимовою і розвитком мовлення;
· Відвідувати батьківські збори, на яких педагоги й батьки спільно вирішують поточні питання групи;
· В повсякденному спілкуванні тренувати дітей у чіткій вимові слів, у правильному використанні інтонації, вчити говорити досить голосно, не поспішаючи;
· Використовувати в роботі з дитиною матеріали зі спеціальної літератури, рекомендованої логопедом.

Дитяче словотворення: як до нього ставитися?

Відповідь може бути лише одна: спотворена вимова слова має бути відразу ж виправлена. У присутності дитини не варто захоплюватись цим словом,не повторювати його декілька разів, виказуючи свій подив чи радість. Почувши слово,яке суперечить літературній нормі, дорослий повинен запитати, що дитина має на увазі, уточнити, тактовно виправити, ще раз повторити.
Нерозумно у присутності дитини записувати її «неологізми» в записник чи на плівку, а потім зачитувати знайомим. Дитя, спостерігаючи, як дорослі захоплюються його «творчістю», втрачає безпосередність і починає штучно, «на публіку» продукувати слова.
Не варто впадати в іншу крайність – усіляко перешкоджати дитячому словотворенню, висміювати його, критикувати, підкреслювати невміння дитини висловити свою думку. Це може значно загальмувати процес опанування мовлення.
Шановні батьки! Привчайте дітей до вживання слів відповідно до літературної норми! Будьте гідним прикладом для своїх синів та дочок!

Як звертатися до дітей?

Психологи дійшли висновку: є слова і вислови, які начебто не образливі, однак за частих повторень дратують дитину не менше, ніж справжня брутальність.

Доречно сказати дитині:

Ми вирішимо все разом, я допоможу...
Якщо ти вважаєш...
Мій любий(дорогий), я тебе так розумію...
Це ти добре придумав(ла)...
Я переконана,що ти впораєшся...
Я дякую долі, що ти в мене є!!!
Я щаслива бути твоєю мамою!!!

Заборонені звертання до дитини:

Скільки разів тобі повторювати...
Я сказала зроби!
Ти що, не розумієш(не почув)?
У всіх діти як діти, а ти...
3а що мені така кара?..
Не берись, якщо не можеш зробити...
І в кого ти такий(ка)?..
Невже тобі важко запам’ятати, що...

Якщо дитина погано говорить...

Якщо у вашої дитини проблеми з мовою, у нього, як правило, і пальчики незграбні, він невпевнено тримає ложку, не вміє застібати ґудзики.
При чому тут пальці ?
Справа в тому, що головний мозок та артикуляційний апарат тісно пов'язані між собою. Тому, щоб навчити дитину вимовляти слова чітко, без заминок, потрібно постаратись зробити її пальчики спритними. – Як ?
1. Подаруйте дитині коробку з пластиліном , з якого він може ліпити все, що захоче...
2. Корисним буде складання дрібних букв та фігу­рок.
3. Вчіть з дитиною алфавіт «на пальцях», промовля­ючи букву, загинайте мізинчик, потім безіменний і т.д..
4. Привчіть дитину робити щось однією рукою не­залежно від другої.
5. Дитині буде корисним водити долонею по шерх­кій поверхні, камінчикам, закривши при цьому очі.
6. Нехай частіше рухає великими пальцями в сторо­ни, по кругу, торкаючись ними центру долоней.
7. Принесе кінцевий результат і розвиток гнучкості.
8. Робіть з ним таку зарядку: поперемінно згинати один кулак і розслаб­ляти другий. Нехай малюк повторює за вами.
9. Розтулюйте пальці в сторони вієром. «Походіть» пальчиками по столу.
10. Кожного дня робіть дитині масаж пальців рук, починаючи з кінчика мізинчика.
Натискуйте на фаланги пальців, це покращить розвиток функцій мозку.
Постукайте подушечками своїх пальців по паль­чикам дитини.
Потім постукайте пальцями дитини по столу.
Обов'язково повинні бути задіяні обидві руки.

Гра – ефективний інструмент навчання та спілкування з дитиною

Розвинути навички зв’язного мовлення, розширити свій словниковий запас, навчитися правильно і чітко висловлювати свої думки, а також складати стислі описові оповідання за запропонованими сюжетами допоможе гра. А з чого слід починати гру? З гарного настрою! Різноманітні цікаві завдання, ігрові вправи, коментарії до ігор та вправ, запитання та підказки допоможуть дитині висловити свою думку. Проте не кваптесь дати відповідь за дитину, надайте їй можливість відчути себе переможцем. Різноманітні цікаві завдання, запропоновані вашому малюкові, розміщуйте в певній послідовності від легшого до важчого. Переконайтесь, що дитина правильно зрозуміла зміст завдання. Виконуючи завдання, просіть її коментувати свої дії: це допоможе малюкові діяти свідоміше, а також навчить його висловлювати свої думки в голос. Не забувайте хвалити дитину, відзначаючи будь – які її успіхи.

Зразки ігор для розвитку слуху

Як відомо 3 - 4 річна дитина вчиться правильно сприймати на слух різні звуки, розуміти їх, то далі вона легко оволодіє плавним і красивим мовленням, навчиться грамотно читати, писати і виконувати завдання на аналіз звукового складу слова.

Гра «Що звучало?»

Дорослий добирає 3 – 4 іграшки, які можуть видавати різні звуки (барабан, свисток, дзвіночок, брязкальце, тощо), знайомить дитину з її назвами і звучанням. Дитина заплющує очі, звучить одна із іграшок. Дитина має впізнати і назвати іграшку що звучала.

Гра «Магазин»

На столі стоять кілька однакових коробочок із різними предметами в середині. Дитина (покупець) запитує: «Що є в магазині?». Дорослий (продавець) відповідає, що в магазині є ґудзики, цвяхи, гречка, квасоля. Дитина називає потрібний йому товар, бере по черзі коробочки, трусить ними і знаходить товар за звучанням.

Ігри на розвиток дихання та голосу

Не складні дихальні вправи розвинуть фізіологічне (звичайне і мовленнєве дихання).

Вправа № 1

Дитина силою видихуваного повітря перекочує по столу ватну кульку, олівець. Можна трохи ускладнити цю справу: зробити на столі з трьох олівців ворота і запропонувати малюку дути на ватну кульку, пробуючи загнати її у ці ворота.

Вправа № 2

Пускання паперового кораблика у мисці або у ванні з водою. Спочатку дитина дує на кораблик не поспішаючи, склавши губи, як для звука [ ф ] , і він рухається плавно. А потім ніби налітає поривчастий вітер – дитина складає губи як для звука [ п ] чи витягує їх трубочкою, але не надуваючи щік – кораблик почне рухатися швидше і швидше.

Вправи на ознайомлення зі звуками

Малюк в 11 місяців вже здатний сприймати і розрізняти звуковий склад слова, а в 1 рік 8 місяців починати диференціювати звуки за смислорозрізнювальними ознаками, завдяки чому у нього закріплюється зв'язок між звучання слова та його значенням.
  • Послухай як змінюються слова. Що в них змінюється?

Оса – коса, рак – грак.

  • Покажи мені де миска, а де мишка.
  • Послухай віршик. Назви слова, які відрізняються першим звуком.

Веселі вишні вкрили віти,

Виблискують з гущавини.

Василько воду ллє на квіти,

Щоб вищі виросли вони.

  • Послухай віршик і знайди в ньому схожі слова.

Спекла бабуся смачний пиріг,

Його остудити несла за поріг,

Та зачепилась вона за поріг,

На землю скотився гарячий пиріг.

  • Послухай як змінюються слова? (У кінці додається один звук.)

Корова – коровай, їжі – їжак.

  • Які слова відрізняються одним звуком?

Летіла сова,

торохтіла слова:

  • Чи сон це, чи слон це,

а може і сонце?

  • Утвори спорідненні слова

Гриб – грибок – грибний – грибниця;

Горіх – горіховий – горішник – горішина.

В горішнику

Горішина

Горішками

Обвішана.

Оришка

Й Тимішко

Струшують

Горішки.

  • Послухай віршик. Які предмети мають однакову ознаку (синій колір)?

Синє небо, синє море,

Синє –с инє, неозоре.

Синій льон і сині очі,

Сині дні і сині ночі.

  • Порівняй зображені предмети.

Наприклад: ця квітка гарна, а ця - ще краща.

Цей будинок великий, а цей - ще більший.

Цей жук - маленький, а цей - ще менший.

Ця іграшка погана, а ця – ще гірша.

  • Розглянь. Подумай і скажи, хто що робить.

Хто стрибає?

Хто літає?

Хто пливе?

Хто співає?

Хто повзе?

Хто дзижчить?

Бажаємо успіху!

/Files/images/P3060200.JPG/Files/images/P3060203.JPG/Files/images/P3060207.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 186

Коментарi